Alphen aan den Rijn
Natuur in de Buurt
donderdag22apr2021

Is het Irenebos nu één grote speeltuin?

AD 22-4-2021

Is het Irenebos nu één grote speeltuin, of blijft er nog wel plek voor ‘echte’ natuur?

Is het Prinses Irenebos één grote speeltuin geworden of kan de natuur daar nog z’n gang gaan? Tellingen van het IVN gaan dat uitwijzen.

Alphen heeft in de afgelopen periode het grote parkbos in de noordoosthoek van Alphen onderhanden genomen. De begroeiing is her en der flink uitgedund, aan de kant van de kinderboerderij zijn meer voorzieningen voor kinderen gekomen en er zijn nu routes met QR-codes en houten beelden.

Veel weg’

Hoe natuurlijk is het Prinses Irenebos eigenlijk nog? Die vraag horen ze ook bij het IVN vaak gesteld worden, beaamt Stef Strik. ,,We horen heel veel mensen zeggen ‘dat er veel weg is’. Maar vaak gebeurt dat op basis van gevoel.’’ Het IVN was een van de organisaties die de gemeente advies heeft gegeven over de inrichting.

Het IVN is daarom deze maand begonnen met tellingen van zowel vogels als vlinders. Vorig jaar zijn die ook gedaan. Ze worden volgens dezelfde wetenschappelijke methode uitgevoerd, legt Strik uit. Eind dit jaar hoopt het IVN dan ook te kunnen zeggen hoe de natuur zich heeft ontwikkeld.

Citroenvlinder

Gekeken wordt naar zowel het afgesloten natuurgebied bij de Kromme Aar als het (openbare) heempark. ,,We weten dan precies welke soorten er zitten en in welke aantallen die voorkomen.’’ De natuurorganisatie kijkt naar hoe zo'n soort zich in het algemeen houdt.

,,Zo zijn de aantallen citroenvlinders en oranjetipjes exponentieel gestegen, maar dat is een landelijke trend. En andersom hebben bij de vogels de fitis en grauwe vliegenvanger het erg moeilijk, die zie je er nauwelijks meer. Maar ook dat is een landelijk beeld.’’