Over IVN Gemert-Bakel

Welkom bij IVN Gemert-Bakel,

We organiseren allerlei activiteiten in onze  gemeente Gemert-Bakel voor jong en oud.

Ons mooie clubgebouw is gevestigd in een oude Brabantse langgevelboerderij  aan het Geneneind 2A in Bakel.

insectenhotel

Het Geneneind behoorde vroeger bij  het zeer oude gehuchtje ‘Esp’ waar ook de Esperloop stroomt. In 2015 werd de loop van dit beekje hersteld.  Op het Geneneind zijn er zelfs nog stijlranden en een zogenaamde holle weg te vinden.  Deze cultuurhistorische waarden zijn tegenwoordig een zeldzaamheid in Noord-Brabant.

Rondom het gebouw ligt onze mooie heem- en natuurtuin waar ook een bijenhal met educatieruimte staat van bijenvereniging De Klaverbloem.

De IVN tuin is altijd vrij toegankelijk om doorheen te wandelen.

IVN Gemert-Bakel

Gemeente Gemert-Bakel gelegen aan de rand van de Brabantse Peel bezit ongeveer 420 hectare natuur, en behoort daarmee tot een van de grootste gemeentes qua groen oppervlak in Nederland . We liggen op een zone van ondergrondse breuken met de Peelrandbreuk als belangrijkste. Daardoor is ons gebied gevarieerd aan natuur en rijk aan beekjes.  Genieten van de natuur kunt u hier o. a.  op de Grotelse Heide, Nederheide, Stippelberg en Beestenveld ,het Krim, Cleefswit, de Sijp, de Aarlesche Peel en de Klotterpeel.

Kortom…er is veel te ontdekken en te beleven in de natuur bij IVN Gemert-Bakel                                                    infobord tuin