Werkgroep Dassen

Heb je een dode das gevonden of wil je meer informatie? Mail dan naar IVN Hoogeveen.
Bij noodgevallen wordt er contact met 3 BOA’s en Stichting Das&Boom opgenomen.

In februari worden de jonge dassen geboren. De jongen worden dan nog verborgen gehouden in de burcht en daar gezoogd. Na 5 weken gaan hun oogjes open en gaan ze op ontdekkingstocht in de burcht. Verstoring op en bij een burcht kan de volwassen das nu behoorlijk veel stress opleveren wat een gevaar kan zijn voor de net geboren jongen. Want een volwassen das met teveel stress door verstoring kan overgaan tot het doden van haar eigen jongen. Pas over 3 maanden komen de jongen onder streng toezicht van de volwassen dieren voorzichtig wat naar buiten. Ook dan kan verstoring grote problemen veroorzaken.

Als werkgroep proberen we deze verstoring te voorkomen. Constateer je ergens verstoring bij een burcht dan horen we dat graag van jou zodat actie kan worden genomen. Wij hebben de contacten om de juiste mensen op de hoogte te brengen van deze feiten.

De Dassenwerkgroep Zuid-Drenthe bestaat uit 15 leden. Enthousiaste leden die graag opkomen voor het behoud en de uitbreiding van het leefgebied van de das in Zuid-Drenthe.

De Dassenwerkgroep Zuid-Drenthe houdt intensief contact met diverse andere partijen zoals Provincie Drenthe, Het Drentse Landschap, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten etc.

De leden zijn actief in het uitkijken naar nieuwe dassenburchten en het monitoren van de reeds bekende burchten. Eenmaal per jaar wordt er meegedaan aan het Kleintje Das project dat aangestuurd wordt door Staatsbosbeheer. Een avond van posten en hopen dat je dassen waarneemt. Het gaat vooral om het tellen van de jongen deze avond.
We danken de vele vrijwilligers die ons hier het afgelopen jaar mee hebben geholpen!

In verband met de bescherming van de das worden er geen excursies georganiseerd naar bewoonde dassenburchten. Dit dier is namelijk erg gevoelig voor verstoring en wij willen dat als groep natuurlijk juist voorkomen. Wel worden er lezingen gegeven over de prachtige das; wij bezitten over een opgezet exemplaar zodat een ieder het dier kan zien. Mocht je belangstelling hebben voor een lezing neem dan contact met ons op.

De Dassenbrochure is tevens via een subsidie van de Provincie Drenthe uitgegeven welke als voorlichtingsmateriaal kan dienen.
dassenbrochure.pdf

Kleintje Das

Kleintje Das, zo noemt de dassenwerkgroep het tellen van de jonge dassen in de maand mei. De leden van de dassenwerkgroep kwamen bij elkaar om te praten over de bevindingen van het afgelopen voorjaar. Een van de leden had in totaal 30 burchten bezocht, 102 volwassen dassen en 60 jonge dassen geteld. Dit is een uitzonderlijk groot aantal en er werd extra aandacht aan geschonken. Een certificaat werd uitgereikt en natuurlijk mocht een das niet ontbreken.
Heb je ook belangstelling om in deze werkgroep mee te doen neem dan contact op via: hoogeveenivn@gmail.com

IVN Hoogeveen kleintje das

Foto: Hero Moorlag