Oirschot
Vogels
dinsdag30mrt2021

Vogelkijkwand Kattenbergs Broek hersteld

Oeverzwaluwwand OirschotBrabants Landschap heeft de vogelkijkwand in het Kattenbergs Broek in Oirschot hersteld. De oude kijkwand was hoognodig toe aan een opknapbeurt. De nog bruikbare materialen zijn zoveel mogelijk gerecycled bij de opbouw van de nieuwe kijkwand. Er zijn ramen gemaakt op verschillende hoogtes, zodat groot en klein het landschap weer kan bewonderen.

Kattenbergs Broek

Het Kattenbergs Broek ligt ten zuiden van de A58 en grenst aan Landgoed Baest. Het gebied wordt gekenmerkt door de Beerze die sinds 2008 weer door het landschap kronkelt. Verder zijn er graslanden, houtwallen, bos en poelen. Een bekende blikvanger is de avontuurlijke hangbrug over de Beerze. Nu is daar de opgeknapte vogelkijkwand bij gekomen. Hier spot je verschillende vogelsoorten, zoals goudhaantje, staartmees, grote zilverreiger, ooievaar en ijsvogel. Ook leven er zoogdieren in het gebied, zoals reeën en hazen, die je, als je geluk hebt, ook ziet vanaf de kijkwand.

Oeverzwaluwen

Hoogtepunt voor de vogelliefhebber is de betonnen oeverzwaluwwand die aan de oever van de Beerze staat. Afgelopen jaar huisvestte deze wand een kolonie van minimaal 68 oeverzwaluwen die er hun nesten in bouwden. De oeverzwaluwwand bevat verschillende kleine gaten die jaarlijks door leden van de vogelwerkgroep van IVN Oirschot gevuld worden met lemig zand. Hierin maken de oeverzwaluwen holtes om hun nesten in te bouwen. Elk jaar zoeken de vogels na hun overwintering in Afrika weer naar een mooie plek om hun jongen groot te brengen. Hopelijk strijkt er dit jaar weer een prachtige kolonie neer.

Kom eens kijken