Wie zijn wij?

IVN Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid is een landelijke vereniging met 162 plaatselijke afdelingen. IVN Veldhoven Eindhoven Vessem is zo’n afdeling met als werkgebied de gemeenten Veldhoven, Eindhoven en een deel van de gemeente Eersel (de kernen Vessem, Knegsel en Wintelre).

De afdeling is ontstaan door samenvoeging van IVN Veldhoven-Vessem en IVN Eindhoven in 2013 en heeft ca. 340 leden. Ons doel is om met onze activiteiten belangstelling te wekken voor natuur en milieu. Bovendien willen we de kennis bij het publiek hierover vergroten en het belang ervan voor onze toekomst. Met diverse activiteiten zorgen wij voor bescherming en ontwikkeling van de natuur in ons werkgebied.

Bekijk alle

Cursussen

Bekijk alle

Nieuwe wandeltip Plateaux

Een wandeling op de Belgische grens ten zuiden van Valkenswaard ligt het uitgestrekte natuurgebied Plateaux/ Hageven. De Dommel passeert hier de grens.
Langs de Dommel liggen heide, moerassen en bossen. Het aantrekkelijke van de Plateaux in Nederland en het Hageven in België is de grote afwisseling.

Rietmoeras

De kronkelende Dommel, het rietmoeras dat er langs ligt en de uitgestrekte heide met veel vennen zorgen voor een typisch Kempisch landschap. Maaswater stroomt op kunstmatige wijze naar de Pelter Heggen, de zogenaamde vloeiweides. Je ziet de cultuur van de vloeiweides nog maar op heel weinig plaatsen. De moeite waard om te bekijken. Het gebied de Plateaux/ Hageven is nu een eenheid geworden. De afgelopen 10 jaar kocht Natuurmonumenten de resterende enclaves van boeren zodat het gebied kon worden afgerond.

Startpunt

De wandeling start vlak voor de Belgische grens bij parkeerplaats de Plateaux. Het staat aangegeven op de N69, maar de afslag naar links komt onverwachts vlak voor het benzinestation. Je wandelt naar keus 7 of 10 km.