Waterproefjes doen en afvalsuppen tijdens de Vliet Clean Sup

Groen doet goed 30 augustus 2021

Afvalsuppen, waterproefjes doen, en van gerecycled plastic nieuwe producten maken. Tientallen kinderen uit de wijk Laak in Den Haag beleven op 26 augustus het water met uitdagende wateractiviteiten. De activiteiten zijn een onderdeel van de Vliet Clean Sup, waarbij scoutingleden verdeeld over vier dagen afvalsuppen tussen Leiden, Leidschendam-Voorburg, Den Haag en Delft. De wateractiviteiten van het vakantie-evenement zijn een belangrijk side-event met als doel kinderen uit versteende wijken op een speelse manier bewust te laten maken van het belang van schoon water. Initiatiefnemers hiervan zijn Naar Buiten Leiden en het Techniekmenu.

Het evenement is onderdeel van de provinciale campagne ‘Het Spettert’ die IVN in samenwerking met de Groen doet goed-gemeenten in Zuid-Holland uitvoert. Tijdens ‘Het Spettert!’ worden uitdagende wateractiviteiten op het meer, bij de zee en rond de sloot georganiseerd. Ik, Wietske Teunissen van IVN, loop een ochtendje mee met de kinderen om te zien hoe zij de dag ervaren.

Nog even wakker worden

Ruim op tijd zitten alle kinderen klaar bij het centrum van Mooi Welzijn in Laakkwartier Den Haag voor een dagje activiteiten die in het teken staan van watersport en plastic soep. Ze wachten op de bus die hen naar de Binckhorst zal brengen waar de sups klaarliggen en de waterproefjes klaarstaan. Het duurt even voordat de bus er is, dus ongeduldig wachten ze af. Eenmaal in de bus is het nog rustig; de meesten moeten nog wakker worden. Ze hebben er wel zin in. De vraag vooraf is vooral ‘wie wil er wel gaan suppen en wie stapt liever op de boot’? Sommigen zie ik een beetje teleurgesteld naar buiten kijken, want het regent. Maar het is droog als we uit de bus stappen.

Afval rapen met de boot en waterproefjes

Een deel van de groep kinderen start op een boot, om vanaf daar afval te vissen. Dat doen ze staand met grijpers in de hand. Bij terugkomst zie ik enthousiaste gezichten, maar het was ook wel even spannend om te gaan staan op de boot: ‘Ik wilde niet in het water vallen’.

Daarnaast gaat een groep kinderen aan de slag met waterproefjes. Voor één van de proefjes staan drie bakken water klaar. Aan de kinderen wordt gevraagd wie er uit één van de bakken durft te drinken. De eerste vrijwilliger treft het direct: zuur water. Maar dat is van de buitenkant niet te zien. Het slootwater slaan ze allemaal maar over. Met een zuurgraadmeter testen ze daarna hoe zuur of basisch het water is. Heel geconcentreerd gaan ze aan de slag. Ook de andere proefjes worden met de volle concentratie uitgevoerd, maar ik zie ook een lach verschijnen als het lukt een beker met water op z’n kop te houden, zonder dat er water uitvalt, of als ze zo snel mogelijk water uit een zandloper proberen te schudden.

Afvalsuppen

Degenen die wel het water op durfden mochten afvalsuppen. Na een instructie van de SupBinckies konden ze het water op. Voor de één was het een makkie, voor de ander was het best spannend en even wennen hoe een peddel werkt. Het suppen zelf was al een bijzondere ervaring, maar wie het suppen onder de knie had kon ook met afvalemmer en grijper het water op, om zo de Vliet een stukje schoner te maken.

Over Groen doet goed

Met steun van provincie Zuid-Holland hebben sinds 2013 meer dan 100.000 kinderen kennis gemaakt met de natuur, veelal kinderen die dit zonder Groen doet goed niet was gegund. Erg belangrijk, want spelen in de natuur is niet alleen erg leuk, maar draagt ook bij aan een gezonde ontwikkeling. Groen doet goed is actief in negen Zuid-Hollandse gemeenten. Kijk op www.groendoetgoed.com voor meer informatie.

Afvalsuppen BinckhorstWaterproefjes Vakantie-evenement Vliet Clean Sup

Waterproefjes Vakantie-evenement Vliet Clean SupWaterproefjes Vakantie-evenement Vliet Clean Sup