Groen Traineeship

Het Groen Traineeship geeft jonge mensen tussen de 16 en 30 jaar de kans hun duurzame doelen om te zetten in daden. Door een toegankelijk en divers netwerk van jonge mensen te verbinden met groene organisaties geeft het Groen Traineeship nieuwe energie aan de verandering naar een echt leefbare planeet.

Van de akker tot in je glas

Wat ga je doen?

Als trainee bij IVN ga je met een groep een paar maanden één of meerdere dagen in de week aan de slag met een groen vrijwilligersproject. Je bent hands-on bezig en eindigt met een concreet resultaat: bijvoorbeeld het organiseren van een natuurfeestje, bijdragen aan stadsnatuur of het opzetten van een klimaatcursus. Zo draag je op een unieke manier bij aan verbinding tussen mens en natuur!

Wat krijg je ervoor terug?

Het belangrijkste is natuurlijk: een superleuke tijd beleven met andere jongeren. Daarnaast geef je een groener tintje aan je CV, heb je de ruimte jezelf te ontplooien en ontwikkelen, bouw je een groen netwerk op en draag je bij aan een betere wereld. Bovendien ontvang je na afronding van het Groen Traineeship een certificaat en (op aanvraag) een aanbevelingsbrief. Het Groen Traineeship is onderdeel van de Maatschappelijke Diensttijd van het Ministerie van VWS, uitgevoerd door ZonMw.

Ervaringen

Als je normaal gesproken aan het wandelen bent dan geniet je gewoon van de natuur, maar je ziet vooral de grotere dingen. Niet de kleine dingen zoals een eikapsel van een rog. Je vindt ineens dingen die je normaal niet ziet, dat vond ik echt heel interessant aan het Groen Traineeship. Daarnaast merk ik dat iedereen nu wel duurzaam geïnteresseerd begint te worden, maar in eerste instantie ben je wel een beetje die vreemde vogel. Het Groen Traineeship heeft me geleerd duurzaamheid positief te verspreiden en te verwoorden.

Hannah, trainee Groene Strand

Klimaatverandering is een heel groot probleem, dat kun je niet zo in één keer aanpakken. Maar hoe wij hebben bijgedragen met de klimaatcursus, is dat cursisten echt actie gaan ondernemen. Dat hebben wij dan voor elkaar gekregen. We hebben natuurlijk niet het probleem zo opgelost, maar we hebben er wel invloed op gehad!

Iris, trainee Klimaattrainers

Het Groen Traineeship is echt iets voor mij, omdat je hier heel erg wordt vrijgelaten. Er is een duidelijke opdracht wat je moet doen, maar de invulling daarvan kun je erg eigen maken. Ik vind het heel mooi dat ze je hier vertrouwen en waarderen als persoon. Ze geloven dat je de skills en ervaringen hebt om er iets moois van te maken. Bij stage en werk is het veel meer hiërarchisch en heb je minder vrijheid. Hier zet ik me echt in als Xueni, als mezelf.

Xueni, trainee Fête de la Nature

jongeren deden al mee aan het Groen Traineeship

uur vrijwilligerswerk gedaan door alle trainees samen

procent van de jongeren weet meer over de natuur na deelname

Ben je enthousiast of heb je een vraag?