IVN Natuurweetjes
Insecten
woensdag07apr2021

IVN Natuurweetje: Een bijvriendelijke tuin

In het weekend van 17 en 18 april 2021 vindt de vierde Nationale Bijentelling plaats. In dit weekend worden door heel Nederland bijen geteld in eigen tuin, balkon, het park of op het schoolplein. Als we meer weten over bijen, kunnen we de bij beter helpen. Van bijna 360 soorten wilde bijen in Nederland zijn er 188 bedreigd. Ook voor ons heeft dit grote gevolgen, want 80% van de eetbare gewassen is afhankelijk van bestuiving.

Waarom zijn bijen in je tuin belangrijk?

Bijen zorgen voor de bestuiving van bloemen, struiken, bomen en planten met vruchten. Zonder vruchten ontstaan er geen zaden en zonder zaden komen er geen nieuwe planten. Wie een tuin of balkon heeft, kan helpen om het voor bijen makkelijker te maken om voldoende voedsel en schuilplekken te vinden. Daarnaast zijn er ook steeds meer tuinen compleet betegeld. Tegels in de tuin zorgen voor minder plaats voor bloemen en planten, ook maken ze het lastiger voor de bij om zich te nestelen. Maak je tuin daarom zo bijvriendelijk mogelijk. Dit kan je doen door rekening te houden met de 3 V's:

Veiligheid

Veel tuinen zijn niet bijvriendelijk doordat er vaak giftige stoffen in tuinproducten zitten. Sommige onkruid- en ongediertebestrijders kunnen daardoor schadelijk zijn voor bijen. Om de bijen te beschermen is het daarom belangrijk om te kiezen voor biologische tuinproducten. Deze producten zijn gelukkig steeds makkelijker te verkrijgen.

Voedsel

Vooral met veel verschillende bloeiende planten en bloemen die zo lang mogelijk bloeien, maak je de bijen blij. Zo hebben de bijen voldoende te eten. Zorg vooral voor planten en bloemen die stuifmeel en nectar geven. Kies bijvoorbeeld voor lavendel, muurpeper en kattenkruid. Dit zijn echte bijenlokkers, ze zijn er namelijk dol op. Ook op het balkon kun je al veel doen voor de bijen. In bloembakken en potten kun je bloemen en planten laten bloeien.

Bijvriendelijke tuin bij

Verblijf

Bijen hebben een nestelruimte nodig om hun larven in op te laten groeien. In dit nest leggen ze hun eieren en bewaren ze hun stuifmeel. Doordat wij onze tuinen steeds meer betegelen en opruimen, is het steeds lastiger voor de bijen om dit soort nestelplekjes te vinden. Gelukkig kunnen wij ze daar een handje bij helpen door een bijenhotel te maken. Anderen bijen graven liever een gangetje in de grond, of nestelen in kieren in de muur. Sommige bijensoorten overwinteren in uitgebloeide bloemstengels. Bijen houden wel van een beetje rommel, zorg er dus voor dat de tuin niet te netjes is.

Tuintegel

Moestuinieren

Het hebben van een moestuin is óók erg fijn voor de bijen. Met de juiste bloemen en kruiden help jij de bij een handje. Ook helpen ze jou tot een succesvolle oogst door deze plantjes te bestuiven. Ga je ook aan de slag met moestuinieren? Bekijk dan de IVN moestuinieren website voor handige tips voor een bijvriendelijke moestuin.

Doe je mee?