IVN Natuurweetjes
(Zoog)dieren
woensdag05mei2021

Quiz: Welk type moeder heb/ben jij?

Deze zondag is het Moederdag! Dé dag om jouw moeder in het zonnetje te zetten. Of je nou samen een leuke activiteit onderneemt, een mooi bosje bloemen cadeau doet of een ander presentje geeft. Je doet haar graag een plezier. Wat dat precies inhoudt verschilt natuurlijk per persoon. Iedere moeder is anders, net zoals in het dierenrijk!

Beantwoord de volgende vragen en ontdek welk type moeder jij bent (of hebt). Kies het antwoord dat het meest van toepassing is.

Vraag 1:

Waar ben jij het liefste?
A: Bij een rivier
B: Bij het bos
C: Bij de zee
D: Ik trek graag rond

Vraag 2:

Hoe kies jij je partner uit?
A: Ik zoek iemand voor de rest van mijn leven.
B: Ik wissel vaak van partner.
C: Ik zoek een grote, sterke partner.
D: Ik probeer een partner te lokken met mijn looks.

Vraag 3:

Hoe is de relatie met je partner?
A: We zijn gelukkig samen.
B: Mijn partner is niet (meer) in beeld.
C: Mijn partner heeft alles voor me over.
D: Ik heb de broek aan in de relatie.

Vraag 4:

Kan jij je vinden in traditionele rolpatronen?
A: Ja, zeker.
B: Ik ben de enige met een rol.
C: Nee, zeker niet.
D: Bij mij zijn de rollen omgedraaid.

Vraag 5:

Hoe ga je met je kinderen om?
A: Ik houd ze graag dichtbij.
B: Zodra ze zelfstandig zijn schop ik ze eruit.
C: Ze moeten alles zelf uitzoeken.
D: Vooral mijn partner kan ze niet snel loslaten.

Antwoorden

Moeder beverMeeste A

Jij bent net zoals een bever. Een zorgzame moeder. Je houdt van een grote familie waar je graag voor zorgt en je zoekt een partner waarmee je de rest van je leven mee kan delen! Bevers zijn monogame dieren en blijven hun hele leven bij één partner. Hun jongen blijven twee jaar lang thuis wonen voordat ze de wijde wereld intrekken.

Moeder egelMeeste B

Jij bent net zoals een egel. Een onafhankelijke moeder. Je zorgt zelfstandig voor je kroost en hebt hier geen partner nodig. Je doet dit liever alleen! Moederegels zetten hun partner ongeveer 35 dagen vóór de geboorte van de jongen op straat. Dit doen ze om hem uit te schakelen als voedselconcurrent.

Moeder zeenaaldMeeste C

Jij bent net zoals een zeenaald. Een vindingrijke moeder. Jij doet er alles aan om de kleintjes te beschermen. Dat begint al bij de keuze voor je partner! Zeenaalden kiezen de grootste partner uit om hun kinderen te dragen, omdat er in een groot mannetje meer eitjes passen - het mannetje baart namelijk de jonkies!

Moeder morinelplevierMeeste D

Jij bent net zoals een morinelplevier. Een assertieve moeder. Je verovert graag zelf een partner en beschermt jouw kleintjes tegen vijanden. De morinelplevier heeft een bijzondere rolverdeling: het mannetje broedt de eieren uit. Het vrouwtje beschermt het nest, waardoor zij feller gekleurd en getekend is dan het mannetje. Dit is bij bijna alle vogels precies omgekeerd!