Gemeenten adopteren diersoort en helpen de natuur een handje

Gelderland 12 april 2021

Voor veel mensen is biodiversiteit een ver-van-hun-bed-show. Met ‘Gemeenten Adopteren Soorten’, een initiatief van IVN Gelderland en provincie Gelderland, nodigden we vijf gemeenten uit om een plant- of diersoort die van nature thuishoort in de gemeente of streek te adopteren. De adoptiesoort helpt om biodiversiteit beter begrijpelijk en herkenbaar te maken voor inwoners. Daarnaast helpen we de natuur een handje, want we daagden gemeenten uit om een plant- of diersoort te adopteren die het op dit moment niet makkelijk heeft en wel extra hulp kan gebruiken.

In het voorjaar van 2020 ging het project van start in Apeldoorn, Renkum, Heerde, Buren en Bronckhorst. Helaas konden door corona fysieke bijeenkomsten niet doorgaan, maar om tóch vooruit te kunnen met zo’n belangrijk onderwerp als natuur in de buurt, kozen we ervoor om online verder te gaan. Inmiddels hebben alle vijf de gemeenten hun adoptiesoort gekozen, bijvoorbeeld via een online verkiezing. In Apeldoorn kozen de inwoners de boomklever, in Renkum de wilde bij, in Heerde de egel en het blauwtje (vlinder), in Buren de patrijs en in Bronckhorst de regenworm.

Gemeenten Adopteren SoortenVerkiezingsposter ‘Gemeenten Adopteren Soorten’ in Buren

In actie voor de adoptiesoort

Samen met IVN’ers, groene vrijwilligersorganisaties en gemeenten bedachten we acties om de adoptiesoort te helpen. Denk aan het verbeteren van de leefomgeving of die ene leuke activiteit om nog meer inwoners te attenderen en activeren óok iets te doen voor hun adoptiesoort, zoals het vergroenen van hun tuinen. Dit voorjaar pakken de gemeenten het stokje over en gaan zij samen met groene vrijwilligers en inwoners nieuwe plannen maken om hun adoptiesoort te helpen.

Voor gemeenten die zelf ook in actie willen komen voor een dier- of plantsoort ontwikkelen IVN en provincie Gelderland een stappenplan. Op de hoogte blijven over het stappenplan? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.