Overijssel
IVN
dinsdag27okt2020

Tuin winterklaar maken niet meer van deze tijd?

Dode bladeren verwijderen, struiken snoeien of planten afknippen: oktober en november zijn voor veel mensen de maand om de tuin winterklaar te maken. Facebookplatform Mooi Leven en Natuurorganisatie IVN Overijssel roepen inwoners van Overijssel op om de tuin juist niet winterklaar maken. Om het blad te laten liggen in de border en vogels en andere dieren de winter door helpen.

Wat kun je zelf doen om vogels de winter door te helpen?

Lilian Dieben van IVN: ‘Als we oude bladeren laten liggen, kunnen wormen, spinnen en insecten  er compost van maken. Vogels zoals roodborstjes, merels en mussen smikkelen van de beestjes onder de bladeren. In het voorjaar hebben we gratis compost zodat de planten nog uitbundiger bloeien. Een echte win-win situatie dus.’

Maar er is nog meer te doen volgens Lilian Dieben: ’Als uitgebloeide bloemen blijven staan, kunnen de vogels zaden vinden in de tuin. Ook is het straks als het kouder wordt een prachtig gezicht, die uitgebloeide bloemen met een laagje rijp erop. Zaden die niet worden opgegeten komen in het voorjaar misschien op en zo bloeit de tuin nog uitbundiger volgend jaar.’

Afgevallen blad en uitgebloeide bloemen hebben een hele belangrijke rol voor veel dieren en planten in de tuin. Kortom; niets doen mag gewoon!

Lees meer tips van Lilian in De Stentor.