Groningen
Landschap
maandag29mrt2021

Natuur in het landschap van Westerwolde

Op 3 april verschijnt bij Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum het boek Natuur in het landschap van Westerwolde, een gezamenlijke uitgave van IVN Westerwolde-Oldambt en KNNV Oost-Groningen. Aanleiding was een nog te verschijnen landschapsbiografie. Omdat daarin beperkte ruimte was voor de verhalen over het planten- en dierenleven in de streek, besloten de genoemde organisaties om deze apart te publiceren. Met dit prachtig geïllustreerde boek als resultaat.

Westerwolde is voor Groningse begrippen een natuurrijke streek. Voor de bezoeker, niet alleen natuurliefhebbers, ontvouwt zich een gevarieerd landschap. In veel brochures en op websites wordt het landschap en zijn natuur beschreven. Echter, een publicatie waarin deze natuur meer in samenhang wordt gebracht was er nog niet.

Door 18 auteurs wordt op toegankelijke wijze over de natuur in Westerwolde geschreven. Hun verhalen zijn rijk en zeer fraai geïllustreerd waardoor het boek niet alleen voor natuurliefhebbers aantrekkelijk is, maar voor iedereen die nieuwsgierig is naar wat er in deze omgeving te vinden is aan leven. Het boek gaat over zoogdieren, amfibieën, reptielen en vogels. Ook insecten worden niet vergeten. Minder zichtbaar zijn planten en dieren die onder water leven, ze worden in het boek heel fraai in woord en beeld gebracht.

Uit het boek blijkt de veelzijdigheid van deze flora en fauna die zich heeft kunnen ontwikkelen dankzij het gevarieerde landschap: de beekdalen van de Ruiten Aa, de Mussel Aa en de Westerwoldsche Aa, de bossen en heidevelden, en ook het boerenlandschap met zijn talrijke houtwallen, singels, akkerflora en bosjes. De natuur staat onder druk; het opnieuw graven van bochtige beken en rivieren en de uitbreiding van natuurgebieden hebben tot herstel geleid, maar er moet nog veel gebeuren. Dat wordt beschreven in het laatste hoofdstuk, de ‘Natuurbalans’.